Stéphane VANDENPLAS

Autour du bruit, le silence

9 FÉVRIER — 30 MARS 2013

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Intention suspendue

« L’endroit ne fait pas la matière de la photographie”. Stéphane Vandenplas

Si ce n’est l’endroit, qu’est-ce donc ? La forêt de Brocéliande enveloppée de brume nébuleuse, le Havre pris dans une étreinte vaporeuse ou encore les plages septentrionales taillées dans le sable, ne sommes-nous pas pourtant face à des paysages ?
Le paysage est loin d’être une évidence pour autant, il est avant tout unecosa mentale, il est bien plus qu’un rendu immédiat d’un ici-là perceptible : une ville, une montagne, un chemin de campagne ou un bord de mer. Que l’on parle de photographie documentaire ou plasticienne, le paysage est emprunt de schèmes culturels : s’y jouent et s’y mêlent les souvenirs, les connaissances, aussi bien que d’autres repères intimes, d’autres références, conscientes ou non. Le paysage n’est pas -ou n’est plus- une donnée intacte, mais désormais un être-là constamment repris, altéré, interprété. Dans les photographies de Stéphane Vandenplas même si l’on réussit à identifier le lieu, l’ancrage-même dans la réalité tangible de ce lieu est impossible parce que suspendue. La présence humaine y est rare, l’action déjà accomplie.

L’on peut dire que toute photographie marque un arrêt, ne serait-ce que le temps de la prise de vue, et c’est bien cette intensité temporelle qui nous stupéfie en elle : ça a été et ça n’est plus. Cependant, il y a plus encore dans les images de Stéphane Vandenplas : ici, le lien-même avec la réalité palpable est rompu, la temporalité est interrompue, l’instantané est suspendu, flottant.

  Autour du bruit, le silence, autour du bruit, autour d’une ville, dans une société où tout est donné à voir, où même l’intime devient quasi-impossible parce que banalisé, le photographe guète le silence capable d’arrêter la course d’une aiguille : « Ces images nourries de grands bruits, racontent le silence nécessaire à leur existence.»* Le déroutant “Vous êtes ici”, se rit du lieu à proprement parler et se déploie pleinement dans un lieu mental. « […] Chaque regardeur entrera dans ce monde, dont l’origine est partout, par l’accès qui lui sera le mieux sensible » **

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* Stéphane Vandenplas, entretien réalisé en novembre 2012
** Jacques Abeille, « Rêves de nuit blanche », Autour du bruit, le silence, catalogue d’exposition, Pascaline Mulliez (galerie – paris), 9.02 – 30.03.2013


Texte : Galerie Pascaline Mulliez, Paris

Stéphane VANDENPLAS

Autour du bruit, le silence (On the edge of noise, all is quiet)

Exhibition 9th Feb. – 30th March 2013

Suspended intention

The place is not the stuff of photography”.
Stéphane Vandenplas

If it’s not the place, what is it? The forest of Brocéliande wrapped in a foggy mist, le Havre caught in vapour, or northern beaches carved in sand? Are we not looking at landscapes here?

A landscape is far from obvious, however. It is first of all a cosa mentale; it is much more than an immediate account of a perceptible here and now: a city, a mountain, a country road or a seaside. Landscapes in documentary or art photography are marked by cultural patterns: things remembered or known, intimate references as well as others, come into play, mingle, leaving their traces, consciously or not. Here the landscape is not – or no longer is – something that is intact but a presence (a being-here) that is constantly returned to, altered, interpreted. Even if the places in Stéphane Vandenplas’ photographs can be identified, it is impossible to anchor them to a tangible reality because they are in (a state of) suspension. They show rarely a human presence, such action being already over.

The titles of Stéphane Vandenplas’ series of photographs can instill doubt: “Kilomètres intérieurs”, “Mirage” invite us to participate in peregrination and poetic introspection. The enigmatic “Microsievert” takes us beyond what is visible: a window opens onto a surrealistic Adriatic, leading us into a mental landscape; La ville d’en face II transforms insignificant objects into sophisticated geometric constructions. The ambivalent La Manchabecomes the disturbing motif of a deceptive reality. The photographs of the series “Septentrion” (Strates, Ici même II, Peau de chagrin, Ourcq andAéronaute) and those of “Kilomètres intérieurs” (Zone ondulatoire, Géométries variables III) are abstract compositions where place is only pretext.

For the artist, this is more about a succession of shapes, a succession of movements, rhythms, spaces; a work of memorization, he says. These photos are not the result of controlling, studying, elaborating or constructing subjects. Sometimes Stéphane Vandenplas draws the picture before taking it; the drawing is not really a sketch, more a vague reflection. He often takes a notepad with him, which helps him to better memorize, he says. When wandering endlessly, it is likely that chance will make encounters happen, strange objects will be transformed and enigmatic poetry will emerge. Suspended. There is no symbolism, or any suggestion of a beyond, we are in the present, a present that has come to a halt. Suspended. 

It can be said that in all photography something comes to a halt, if only the moment when the picture is taken, and it is this temporal intensity that amazes us: this was and is no more. However, there is more in Stéphane Vandenplas’ images: here, even the link to palpable reality is broken, all temporality is interrupted, and what is instantaneous is suspended, floating.

On the edge of noise, all is quiet; on the edge of a city, in a society where all is given to show, where even intimacy becomes quasi impossible because it has been made so trivial, the photographer seeks a silence capable of stopping the ticking of a clock. “These images, extracted from great noise, speak of the silence that is essential to their existence.”* The disconcerting “Vous êtes ici” mocks the place (in the strict sense) and fully opens out into a mental space. “[…] Viewers will be able to enter that world, whose origin is everywhere, through whatever seems most accessible to them.”**

 

* Stéphane Vandenplas, interview conducted in Novembre 2012. 

** Jacques Abeille, “Rêves de nuit blanche”, in Autour du bruit, le silence. Exhibition catalogue, Pascaline Mulliez (galerie – paris), 2 February – 30 March 2013.

Text: Galerie Pascaline Mulliez, Paris

Translation: Beatrix de Koster, 10 March 2013